Sunday, December 3, 2017

JEJU ISLAND- DAY 2 - OKTOBER 2017

Assalamualaikum.. akak gagahkan jua menyambung penulisan  kisah kami di Pulau Jeju.  Pada hari ke 2 kami ditemani oleh Mr Kang. Orangnya sentiasa tersenyum.Akak memang rekomen lah si Mr kang ni jika you all nak ke Pulau Jeju.. dia ikut aje mana kita nak pergi dan satu kelebihan Mr Kang ialah pandai ambil gambar.

contact no Mr kang boleh didapati pada page sebelum ni.. 


Kami sebenarnya agak kecewa kerana tak dapat menikmati suasana autumn sebenar. Akak minta Mr Kang bawa kami ke tempat yang ada pokok mapel yang daunnya kemerah merahan.


Mr kang berhentikan kami di satu kawasan berhampiran kaki Gunung Hallasan memandangkan kami tiada niat untuk mendaki gunung tersebut. menurut Mr kang untuk mendaki Gunung Hallasan mengambil masa 8 jam pergi dan balik. Kalau kumpulan kami katanya mungkin 3 hari....sabar jelah.
.

 Kami diturunkan ke sini dan berjalanlah kami mencari dedaun yang baru nak menguning dan kemerah merahan. Operasi memetik daun untuk di laminate.....kata Amalina boleh buat suvenior untuk rakan-rakan di Malaysia. Save budget... betul jugak. maka beria ialah kami memetik daun daun
 

 Akhirnya dalam 5 minit berjalan kaki di satu selekoh terjumpalah  suasana autumn... puas hati ku... TQ Mr kang...



Laluan bawah tu adalah tempat mengalirnya lava gunung berapi yang membentuk seolah-olah sungai yang tanpa air...cantik sangat....

Mysterious Road 

Seterusnya kami di bawa ke Mysterious Road. Jalan yang kelihatan lurus tetapi bila kereta di matikan enjin dan di letakkan di gear nutral., kereta akan mengundur seolah-olah ada benda yang menarik. memang menakjubkan..so kami pun keluar daripada kereta. macam-macam ekperimen yang di buat antaranya menuangkan air di atas jalan, jalan mengundur , letak botol kat jalan..memang serius you..semuanya bergerak ke satu hala. Menurut Mr kang ini sebenarnya kawasan ini adalah kawasan yang mendaki tetapi  mata kita nampak ianya seolah-olah jalan yang rata..Optical illusion...subahanallah kejadian alam yang hanya Allah saja tahu rahsianya.

 Bila kami terlepas dari gengaman keluarga


Sign Board Mula dan akhir ada di letakkan sebagai tanda di mana boleh kita buat ujian kat Mysterious Road ni.




Destinasi seterusnya ialah bergambar dalam semak...ni idea Mr kang. Silver Grass ni menjadi daya tarikan di kawasan perlancongan ni..memang cantik..risau akak kot ada ular. Tapi tak nak menghampakan Mr Kang yang beria-ia suruh kami jadi model...layan ajelah.


Terus terang akak katakan..akak takut masa ni , terbayangkan kot ada ular



Sangumburi Crater nama tempat ni. Bayaran masuknya 6,000 won. Sangumburi Crater adalah sebuah kawah gunung berapi dengan lilitan 2 km, 650m lebar dan 100m dalam yang kini dipenuhi dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan yang subur. Kalau dilihat dari atas kawah ini seperti berbentuk stadium semulajadi.


Sepanjang laluan naik ke atas menghala ke kawah dikelilingi dengan pokok-pokok lalang. Walaupun perjalanan agak mendaki tapi seperti tak begitu terasa disebabkan dengan pemandangan sekitarnya yang sangat cantik. Ditambah lagi apabila angin bertiup, lalang-lalang ini pun beralun lembut.












Ternyata tanah hasil letusan gunung berapi ni sangat subur


  Tiada perkataan yang dapat nak akak gambarkan pada kalian tentang keindahan tempat ni...memang sangat- sangat cantik


 Kak Ruhil  ..teman berjalan, teman bershopping ,teman makan dan teman segala-galanyalah....

 subahanallah cantiknya 



Lebar senyuman Mr Kang







Kami dah lapar, bab ni akak pening sikit sebab Pulau Jeju ni susah sangat nak cari makanan halal so Mr Kang suggest supaya kami makan di salah sebuah restoran vegetarian..

mana gambar ni......???????

Perut dah kenyang bukan bermaksud kita berehat ye... jom teruskan perjalanan.  







Kawasan laut yang berhampiran dengan tempat kami makan 




S
eonsang Ilchubong : One of The New Seven Wonders of Nature.


Tempat ni memang sangat-sangat cantik. Ramai yang mendaki sampai ke atas. Agak tinggi namun satu kepuasan apabila akak dapat melihat pemandangan yang sangat- sangat indah. Di Sonsang IIchubong ni ada satu tempat pertunjukkan Women divers - penyelam-penyelam perempuan yg kategori di panggil ajuma. Mereka dikatakan menyelam tanpa menggunakan bantuan oksigen... wanita hebat yang mampu menggoncang dunia...malangnya kami sampai lewat di tempat ni show dah habis dan kebetulan juga angin sangat kuat dan laut bergelora entah ada ke tak show hari tersebut, akak tak pasti.





Akak dah naik tau sampai atas tu......







Ala-ala model gitu.....

 signboard ke tempat Women Diver 

 Gambar ni tak terang ..sabotaj ke apa ni ?.Ni oppa yang teman akak turun daripada Seongsan IIlchubong....Oppa ni pelancong juga daripada Seoul..datang sorang katanya... nak jadikan cerita..rupanya masa akak turun tu rakan-rakan sedang menunggu dengan penuh kerisauan  sebab akak naik sensorang ke atas tu.. hari pulak dah gelap.....sorry geng..i know you all love me..love you all too......








kalau hari hari ni gerenti kurus,,, yang bestnya mendaki di sini cuacanya sejuk ...tak rasalah letih sangat.



Seongup Village

Selain tempat -tempat diatas kami juga di bawa oleh Mr Kang ke perkampungan tradisional Jeju. 




 Pintu masuk rumah ajuma ...beliau dan suami memang tinggal disini..
 Cantik betul Ajuma ni...katanya umur dia dah 61 tahun ..kulit dia putih ,licin ..aduhai tertawan kami. Rahsianya ..pakai cream minyak kuda katanya....




Dapur  dulu-dulu







 Kami di beri rasa teh jeju yang dikatakan boleh mengesan penyakit melalui deria rasa kita apabila kita minum. Maksudnya rasa air teh tu berbeza-beza pada setiap orang....oleh kerana dah haus dan tehnya sejuk sedap...akak menikmatinya dengan penuh perasaan....so tak lah akak ingat apa yang disampaikan berkaitan rasa dengan penyakit tu... kalau rasa masam tu penyakit apa ye ?

 Cuba perhatikan gambar atas dan gambar bawah..ada perbezaan pada kedudukan tangan kami... kalau tak silap akak kedudukan genggaman tangan adalah simbol lambang kerjaya seseorang .... gambar atas tentera dan gambar yang bawah tu adalah para akademik..



 Bekas tanah liat yang digunakan oleh wanita jeju untuk mengangkut air..



bakul ni pula digunakan untuk meletakkan bayi ...menurut ajuma ni..perempuan Jeju sangat powerfull. Mereka akan buat banyak kerja dalam satu hari.


 Berhampiran kawasan kampung ini banyak tanaman pokok gandum..so kami ambil kesempatan bergambar dicelah-celah pokok dengan bantuan Mr Kang.






ketika dalam perjalanan kami singgah di setiap tempat yang kami rasa cantik..alhamdulillah Mr kang melayan permintaan kami...




 Mr Kang bersungguh-sungguh bantu kak Ruhil masuk semak tu..semata-mata nak ambil gambar.  kami jumpa bunga kuning ni yang sedang mekar di tepi jalan. 

 Limau ni memang sedap , tapi ladang limau tak buka pada masa ni ..kata Mr Kang November baru buka untuk pelancong...so kami curi -curi bergambar dengan bantuan Mr Kang.


 Amalina..geram le tu.. memang puas kami makan buah kat Jeju ni....

Rasa-rasanya semua tempat yang kami lawati selama 2 hari di Pulau Jeju ni akak dah kongsikan. Sebenarnya banyak lagi tempat yang boleh dilawati . Kalau gi Jeju ni eloklah kiranya pergi dalam 4 ke 5 hari  baru le lengkap...
Akak bercadang untuk ke sini lagi membawa suami dan anak-anak....nak pergi ke Pulau Udo dan gua yang akak tak dapat pergi kerana kesuntukkan masa. Sebenarnya perjalanan ke tempat -tempat lawatan yang terhasil secara semula jadi tak le mahal masukknya, cuma kalau nak pergi ke tempat melawat yang di bina oleh manusia agak makan belanja juga....
satu lagi kalau rajin drive boleh aje kalau nak sewa teksi... 

Bye...jumpa lagi..akak sambung ke Busan pula ye...

2 comments:

COUPLE RIDE ; CAMERON HIGHLAND , PAHANG , MALAYSIA

 Covid-19 membataskan pergerakkan bila sis tak mampu untuk melaksanakan impian melancong di tempat-tempat yang di senaraikan. Namun hikmahny...